Leren Programmeren op Grote Schaal

2022-Lecture2
Nederlands

Naast rekenen en taal moet iedereen tegenwoordig ook leren programmeren. Dat is alvast wat de nieuwe eindtermen voor het Vlaams secundair onderwijs vooropstellen. Helemaal terecht trouwens. Want niet alleen van moderne wetenschappers mag je verwachten dat ze de stroom aan nieuwe informatie die dagelijks op ons afkomt liefst zo automatisch mogelijk kunnen verwerken. Tegenwoordig worden we omringd door "slimme" apparaten die door iemand geprogrammeerd werden, om nog maar te zwijgen van alle apps en online toepassingen die we dag in dag uit gebruiken. Allemaal aangedreven door programmacode.

Maar hoe leren we de jeugd programmeren om zelf nieuwe apps te ontwikkelen, taken te automatiseren of onderzoeksdata te analyseren? Dit is waar Dodona om de hoek komt kijken: het online leerplatform dat oorspronkelijk ontwikkeld werd om UGent-studenten van de faculteit Wetenschappen te leren programmeren. Maar ondertussen is het alle Vlaamse universiteiten, hogescholen en middelbare scholen aan het veroveren.

De kracht van het platform schuilt in de onmiddellijke feedback die studenten en lesgevers krijgen. Daarmee kunnen studenten constant zien in welke mate ze de leerstof onder de knie hebben en waar nodig bijsturen. Via learning analytics krijgen lesgevers een goed beeld hoe ver hun studenten staan — individueel en in groep — en door het automatiseren van het feedbackproces kopen ze tijd om terug één-op-één aan de slag te gaan met studenten die nog wat extra ondersteuning nodig hebben.

In deze voordracht duiken we onder de motorkap van Dodona en belichten we het onderzoek dat zich achter dit leerplatform afspeelt. We verzamelen als neveneffect immers heel wat interessante informatie over het onderliggende leerproces. Daaruit halen we inzichten die we vertalen naar technieken om studenten nog beter te leren programmeren en manieren om lesgevers nog beter te ondersteunen bij het aanleren van programmeervaardigheden. Onze missie is alvast duidelijk: iedereen zo goed mogelijk leren programmeren.

Schrijf je hier in voor lessen uit deze cursus

Leren Programmeren op Grote Schaal

Online beschikbaar
Beschrijving

Waar/Wanneer/Bereikbaarheid?

dinsdag 19 april 2022 - 19u-20u

Deze voordracht zal online plaatsvinden. Nadat u bent ingeschreven zal u ten laatste op de maandag voor de voordracht de link ontvangen.

Inschrijven verplicht

Alle voordrachten zijn gratis. Vooraf inschrijven is verplicht en kan via de EventManager. Zo kunnen wij u in geval van een wijziging ook snel op de hoogte brengen via e-mail. Mocht u last minute toch niet kunnen deelnemen, laat ons dit weten via ipvw.ices@ugent.be, zodat wij uw plaats aan iemand anders kunnen toekennen.