Inleiding tot de mineralogie

ITDM24

De micro-credential "Inleiding tot de mineralogie" behoort tot de Bacheloropleiding Geologie en is relevant voor een divers publiek. Door inzicht te verschaffen in mineralen, hun eigenschappen en identificatie, biedt deze micro-credential waardevolle kennis voor zowel levenslang lerenden in professionele geologische contexten als voor diegenen die hun interesse in mineralogie willen verdiepen. De relevantie komt voort uit de basisbegrippen van de mineraalwetenschappen die bijdragen aan een breder begrip van geologische processen, de directe toepassing en brede inzetbaarheid voor professionals in de geologie, en de nadruk op praktische aspecten zoals analytische methoden en classificatie van gesteentevormende mineralen.

• Algemene kenmerken van mineralen
  • Inleiding tot de kristallografie ingedeeld in (i) geometrische kristalkunde (uitwendige vorm en symmetrie van de kristallen), (ii) inwendige kristalstructuur (ruimteroosters en ruimtegroepen).
  • Fysische eigenschappen van mineralen.
  • Beginselen van kristalchemie.
  • Mineraalstabiliteit: fasendiagrammen.
  • Analytische methodes in de mineralogie.
  • Clasificatie van mineralen met klemtoon op de gesteentevormende mineralen.

Voorkennis

Geen voorkennis van de mineralogie is vereist. Basisopleiding in de chemica en fysica is aan te raden.

Leerresultaten

• Deelnemers hebben een grondig inzicht in de basisbegrippen van mineraalwetenschappen, waaronder mineralen, hun eigenschappen, identificatie, en vorming.
  • Deelnemers begrijpen de belangrijkste principes van kristallografie, inclusief geometrische kristalkunde en inwendige kristalstructuur.
  • Deelnemers hebben kennis van de fysische eigenschappen van mineralen en de beginselen van kristalchemie.
  • Deelnemers begrijpen mineraalstabiliteit aan de hand van fasendiagrammen en hebben kennis van analytische methoden in de mineralogie.
  • Deelnemers kunnen mineralen classificeren, met speciale nadruk op gesteentevormende mineralen.
  • Deelnemers beschikken over een goede kennis van mineraalsystematiek en kunnen belangrijke mineraalsoorten herkennen en beschrijven.
  • Deelnemers hebben een basisinzicht in de identificatie van mineralen en kristalvorm, en kunnen mineralogische chemische formules interpreteren.

Praktische organisatie

Het curriculum omvat een combinatie van hoorcolleges en praktische sessies, waardoor deelnemers een evenwichtige leerervaring krijgen tussen theoretisch begrip en praktische toepassing. Het gebruik van digitale platforms, zoals het Ufora-platform, biedt deelnemers de mogelijkheid om studiemateriaal en oefeningen online te raadplegen, waardoor ze de studie in hun eigen tempo kunnen volgen. Ervaren docenten bieden instructies en begeleiding tijdens hoorcolleges en praktische sessies en assistenteondersteuning tijdens practica versterkt het leerproces, vooral voor deelnemers die de materie in de praktijk willen toepassen. Het gebruik van relevante literatuur biedt een diepgaand begrip en verdieping van de behandelde onderwerpen.

Faculteit Wetenschappen, Campus Sterre, Krijgslaan 281, 9000 Gent, Gebouw S8, Auditorium 1 & leslokaal 1.3

Data

Academiejaar 2024, 1ste semester: maandag 23 september 2024 - vrijdag 13 december 2024.

Hoorcollege

• Maandag van 11u30 tot 13u in Auditorium 1: 11 weken lang.
  • Vrijdag van 10u tot 13u in leslokaal 1.3: 11 weken lang.

Practicum (verplichte aanwezigheid)

• Dinsdag van 14u tot 18u in leslokaal 1.3: 4 weken in november en december.
  • Woensdag van 14u tot 18u in leslokaal 1.3​​​​​​​: 2 weken in november en december.

De specifieke data voor 2024 zullen nog worden meegedeeld.

Kostprijs

• €355.5

Meer info & Inschrijven

Via UGent website: Binnenkort beschikbaar.

Inleiding tot de mineralogie

Geïnteresseerd? Contacteer ons ipvw.ices@ugent.be.